MANAGEMENTUL CALITATII VIETII CARCINOM PULMONAR

Nu puteți schimba faptul că aveți cancer. Însă ce puteți schimba este modul în care vă trăiți restul vieții – alegerile corecte care vă vor ajuta să rămâneți sănătos și să vă simțiți cât de bine se poate. Poate fi timpul să vă priviți viața în moduri noi. Poate vă mai gândiți cum să vă îmbunătățiți starea de sănătate pe termen lung. Unele persoane se gândesc la asta chiar din timpul tratamentului pentru cancer.
Majoritatea oamenilor vor să știe dacă există schimbări specifice ale stilului de viață pe care le pot face pentru a scădea riscul evoluției sau revenirii cancerului. Din nefericire, pentru majoritatea cancerelor există puține dovezi clare care să ne poată ghida. Asta nu înseamnă că nimic nu ajută, doar că în majoritatea cazurilor aceasta este o zonă care nu a fost bine studiată. Majoritatea studiilor au analizat schimbările stilului de viață ca modalități de prevenire a cancerului de la bun început, nu ca modalități de încetinire a evoluției sau de prevenire a revenirii acestuia.
În acest moment nu se cunoaște suficient despre tumorile carcinoide pulmonare pentru a putea spune sigur dacă există lucruri pe care le puteți și care vă vor ajuta. Adoptarea unor obiceiuri sănătoase cum ar fi lipsa fumatului, o alimentație corectă, o viață activă și păstrarea unei greutăți optime pot ajuta, însă nimeni nu știe cu siguranță. Cu toate acestea, știm că aceste tipuri de schimbări pot avea efecte pozitive asupra sănătății dumneavoastră care se vor extinde dincolo de riscul de tumori carcinoide sau alte cancere.

 Alegeri mai sănătoase

Pe multe persoane un diagnostic de cancer le ajută să se concentreze asupra sănătății în moduri la care nu s-ar fi gândit prea mult în trecut. Sunt lucruri pe care le-ați putea face pentru a fi mai sănătos? Ați putea încerca să mâncați mai sănătos sau să faceți mai mult sport. Ați putea să consumați mai puțin alcool sau să renunțați la fumat. Chiar și menținerea stresului sub control vă poate ajuta. Este un moment bun să vă gândiți să faceți schimbări care ar avea un efect pozitiv pentru tot restul vieții. Vă veți simți mai bine și veți fi mai sănătoși. Puteți începe să lucrați la aspectele care vă îngrijorează cel mai mult. Cereți ajutor cu cele cu care vă este mai greu.

O alimentație mai sănătoasă

O alimentație sănătoasă poate să reprezinte o provocare pentru oricine, însă poate deveni și mai dificil în timpul sau după tratamentul pentru cancer. Tratamentul vă poate modifica percepția gustului. Greața poate deveni o problemă. E posibil să nu aveți poftă de mâncare și să pierdeți în greutate chiar dacă nu vreți. Sau e posibil să fi câștigat kilograme pe care nu le puteți da jos. Toate aceste lucruri pot fi foarte frustrante.
Dacă tratamentul a dus la modificări ale greutății sau la probleme de apetit sau gust, faceți tot ce puteți pentru a reține că aceste probleme se ameliorează de obicei cu timpul. S-ar putea să constatați că ajută dacă mâncați porții mici la fiecare 2-3 ore până când vă veți simți mai bine. Puteți de asemenea să consultați echipa de oncologi cu privire la programarea la un nutriționist care vă poate da idei despre cum să gestionați aceste efecte secundare ale tratamentului.
Unul dintre cele mai bune lucruri pe care le puteți face după tratamentul pentru cancer este să vă stabiliți niște obiceiuri alimentare sănătoase. Puteți fi surprinși de beneficiile pe termen lung aduse de niște schimbări simple, cum ar fi creșterea varietății de alimente sănătoase pe care le consumați. Ajungerea la o greutate sănătoasă și menținerea acesteia, stabilirea unei diete sănătoase și limitarea consumului de alcool pot scădea riscul apariției anumitor tipuri de cancer, dar aduc și multe alte beneficii pentru sănătate.

Oboseală, extenuare și exerciții fizice

Oboseala extremă, denumită extenuare, este foarte frecventă la persoanele tratate de cancer. Nu este o oboseală normală, ci o epuizare “până în măduva oaselor” care de cele mai multe ori nu se rezolvă cu odihnă. La unele persoane, extenuarea durează mult timp după tratament și îi poate împiedica să facă sport sau alte lucruri pe care doresc să le facă. Însă exercițiile fizice ajută la reducerea extenuării. Studiile au arătat că pacienții care urmează un program de exerciții fizice adaptat nevoilor lor personale se simt mai bine fizic și emoțional și suportă mai bine tratamentul.

Dacă v-a fost rău și nu ați fost foarte activi pe durata tratamentului este normal ca starea fizică, rezistența și forța musculară să se deterioreze. Orice plan de activitate fizică ar trebui adaptat la situația dumneavoastră specifică. O persoană mai în vârstă care nu a făcut niciodată sport nu va putea efectua același număr de exerciții ca un tânăr de 20 de ani care joacă tenis de două ori pe săptămână. Dacă nu ați fost activ în ultimii ani va trebui să începeți încet, poate începând prin a face scurte plimbări.

Discutați cu echipa de tratament înainte de a începe. Cereți-le părerea cu privire la planurile de activități fizice. Apoi, încercați să vă găsiți un partener de sport ca să nu mergeți singur(ă). Implicarea familiei sau a prietenilor atunci când începeți un nou program de activități vă poate da un impuls suplimentar care să vă mențină în formă atunci când nu sunteți foarte hotărât.

Dacă sunteți foarte obosit(ă), va trebui să alternați activitatea cu odihna. Este OK să vă odihniți atunci când simțiți nevoia. Uneori oamenilor le este foarte greu să-și găsească timp să se odihnească atunci când sunt obișnuiți să muncească toată ziua sau să aibă grjă de o gospodărie, însă nu este momentul să vă suprasolicitați. Ascultați-vă organismul și odihniți-vă atunci când e nevoie. (Pentru mai multe informații despre cum să tratați epuizarea și alte efecte secundare ale tratamentului, consultați secțiunea „Efecte secundare fizice” de pe site-ul nostru sau secțiunea „Resurse suplimentare pentru tumorile carcinoide pulmonare”.)

Țineți minte că sportul vă poate îmbunătăți sănătatea fizică și emoțională:

  • Vă îmbunătățește starea cardiovasculară (inima și circulația);
  • Împreună cu o dietă corectă, vă va ajuta să atingeți și să mențineți o greutate sănătoasă;
  • Vă întărește musculatura;
  • Reduce extenuarea și vă ajută să aveți mai multă energie;
  • Ajută la scăderea anxietății și depresiei;
  • Vă ajută să vă simțiți mai fericit(ă);
  • Vă ajută să vă îmbunătățiți părerea despre propria persoană;
  • Și pe termen lung știm că practicarea regulată a activităților fizice joacă un rol important în scăderea riscului pentru anumite tipuri de cancer, aducând și alte beneficii sănătății;