Diagnosticul de cancer aduce schimbări profunde în viaţa pacientului şi a familiei sale. Este o boală cronică ce are un impact deosebit asupra desfăşurării activităţilor generale, incluzând şi integrarea socială, în timpul şi după terminarea tratamentului, precum şi o serie de nevoi speciale.
Toţi bolnavii cu cancer, indiferent de vârstă, sex, sau diverse condiţii sociale au dreptul la o detecţie precoce a bolii, la cele mai bune metode de diagnostic şi tratament disponibile.
Acest drept presupune:
– Existenţa unor standarde europene de calitate ale serviciilor medicale.
– Echipe medicale multidisciplinare calificate.
– Calitatea şi accesibilitatea informaţiilor primite de pacient.
– Dreptul de a primi răspunsuri oneste, profesioniste la întrebările pe care le adresează specialiştilor.
– Acces la cele mai moderne tehnologii medicale disponibile.
– Tratament conform ghidurilor clinice.
– Asigurări medicale de calitate.
– Să beneficieze de continuitate în îngrijirea medicală prin coordonarea şi colaborarea dintre toate departamentele medicale implicate în rezolvarea cazului.
– Dreptul la a doua opinie.
– Liste de aşteptare reduse la minim.
– Acces la trialuri clinice ori de câte ori e posibil acest lucru.
– Asistare pentru luarea deciziilor în mod informat.
Un pacient informat, care înţelege ce fel de investigaţii i se recomandă şi de ce îi sunt indicate anumite terapii şi nu altele, care conştientizează fără disperare limitele tratamentelor pe care le poate oferi cercetarea medicală a secolului XXI, va avea mai multe şanse să construiască o relaţie sinceră şi durabilă cu medicul său curant, aceasta fiind cea mai importantă premisă a unei evoluţii favorabile pe termen lung. Accesul la informare pentru pacienţi şi familiile lor trebuie să fie promovat în vederea unei mai bune înţelegeri a bolii şi tratamentelor, cu scopul scăderii anxietăţii şi pentru a parcurge într-un mod cât mai puţin stresant această etapă de viaţă.