Învinge Cancerul prin sport! Sportul practicat în mod regulat este foarte important pentru sănătatea noastră. Tot mai multe studii ne arată că sportul poate să reducă riscul de cancer de sân, precum și riscul de recidivă.

În cadrul unui sondaj de opinie efectuat în octombrie și noiembrie 2011 în SUA, 70% din oamenii care au răspuns la întrebări au spus că practică sport în mod regulat, iar 23% au spus că practică sport, dar mai rar. Dar tot aveau activitate fizică!

La o conferință a Colegiului American de Medicină Sportivă din 2010 s-au revizuit studiile disponibile în acest domeniu și s-a ajuns la concluzia că sportul și exercițiile fizice practicate în timpul și după tratamentul împotriva cancerului de sân, indiferent de tipul de tratament (cu condiția să se ia măsurile de precauție necesare și ca intensitatea exercițiilor să nu fie ridicată) nu prezintă un pericol și îmbunătățesc condiția fizică, calitatea vieții și reduc stările de oboseală cauzate de cancer. Există și studii care au dovedit să pacientele care s-au vindecat de cancer de sân au trăit mai mult și au avut o viață mai activă, datorită sportului.

Citește și despre exercițiile fizice în timpul și după tratament.

În această secțiune îți prezentăm câteva dintre beneficiile pe care le are sportul pentru oamenii diagnosticați cu cancer de sân, precum și ce tipuri de exerciții și de sport poți să practici, atât în timpul, cât și după încheierea tratamentului.

Cu toții știm că sportul este benefic pentru sănătate. Societatea Oncologică Americană recomandă femeilor care au fost diagnosticate cu cancer de sân să facă sport în mod regulat (aproximativ 4 ore pe săptămână) pentru a-și îmbunătăți calitatea vieții și pentru a reduce riscul de apariție a unor noi forme de cancer.

Un alt sondaj realizat cu privire la practicarea activităților fizice efectuate de Breastcancer.org în lunile octombrie și noiembrie 2011 a arătat că un sfert dintre respondenți fac sport mai mult de 5 ore pe săptămână, iar 15% dintre personale care au răspuns la chestionar au spus că fac sport câte 3 ore pe săptămână. Aproximativ 90% din persoanele care au luat parte la sondaj fuseseră diagnosticate cu cancer de sân, deci angajamentul lor față de practicarea sportului este incredibil!

Dar ce anume face ca sportul să fie atât de benefic? Iată câteva moduri în care activitatea fizică îți poate îmbunătăți viața:

Reduce riscul de îmbolnăvire de cancer. Sportul practicat în mod regulat reduce riscul de recidivă, în cazul persoanelor care au fost diagnosticate cu cancer, precum și riscul de apariția a bolii. Sportul reduce riscul de cancer de colon, plămâni și uter.

Ajută la menținerea greutății normale a corpului. Practicarea regulată a sportului te ajută să îți menții greutatea, crește masa musculară și arde grăsimile. Femeile supraponderale și obeze  – care au un index de masă corporală de peste 25 – au un risc mai mare de îmbolnăvire cu cancer de sân comparativ cu femeile care au o greutate sănătoasă, mai ales după vârsta menopauzei. De asemenea, riscul de recidivă a bolii crește la femeile supraponderale. Riscul crește pentru că celulele de grăsime produc estrogen, deci dacă ai mai multe celule de grăsime în corp care produc estrogen, există mai multe șanse de apariție și dezvoltarea a cancerului.

Reduce efectele secundare ale tratamentului și le face mai puțin severe.

Studiile în aceste sens au stabilit că sportul poate să:

  • Reducă stările de greață din timpul chimioterapiei;
  • Îmbunătățească circulația la nivelul membrelor inferioare, reducând astfel riscul de cheaguri de sânge;
  • Reducă constipația prin stimularea digestiei;
  • Ajute la creșterea libidoului;
  • Reducă stările de oboseală cauzate de radioterapie și/sau chimioterapie.

Crește durata de viață. Deși această discuție este una foarte complexă, studiile arată că sportul ajută la prelungirea duratei de viață la persoanele diagnosticate cu cancer de sân. Unul dintre motive este că sportul îi ajută pe pacienți să își mențină o greutate sănătoasă.

Vei avea mai multă energie. Oboseala este un efect secundar de care suferă multe femei care fac tratament împotriva cancerului de sân. Sportul practicat în mod regulat îți crește rezistența și ajută inima și plămânii să lucreze mai eficient, ceea ce îți dă mai multă energie pentru fiecare zi.

Vei avea mobilitate mai bună. Țesutul cicatrizat rămas în urma intervențiilor chirurgicale pentru îndepărtarea cancerului de sân sau a radioterapiei pot să ducă la disconfort muscular la nivelul brațelor și a umerilor. Dacă nu îți folosești brațele la fel de mult după tratament, mușchii slăbesc și își pierd elasticitatea. Practicarea cu grijă a exercițiilor de întindere pot să îmbunătățească flexibilitatea și capacitatea de mișcare la nivelul brațelor și a umerilor.

Întărirea musculaturii. Pe măsură ce îmbătrânim, pierdem masă musculară și creștem în greutate. Chimioterapia și terapia hormonală pot declanșa menopauză precoce și îți pot reduce masa musculară. Exercițiile de întărire a musculaturii te ajută să ai mai mulți mușchi decât grăsime, ceea ce însemnă că vei putea face mai multe activități zilnice, cum ar fi să mergi la cumpărături, să te joci cu copiii sau cu nepoții sau să faci alte activități care implică un ușor grad de efort.

Menține sănătatea oaselor. Pe măsură ce îmbătrânim, oasele noastre slăbesc. Dacă ai fost diagnosticată cu cancer de sân, este cu atât mai important să îți menții sănătatea oaselor. Studiile au arătat să unele tratamente împotriva cancerului de sân pot să ducă la slăbirea densității osoase. În plus, femeile au un risc de două ori mai mare decât bărbații să sufere de osteoporoză (o boală care duce la slăbirea oaselor, care se pot fractura mai ușor) după vârsta de 50 de ani. Exercițiile fizice care implică greutatea corpului, cum ar fi jogging sau mersul alert, precum și exercițiile cu greutăți pot să încetinească pierderea densității osoase.

Crește stima de sine. Diagnosticul de cancer de sân naște sentimente de frică, depresie și anxietate. Sportul te poate ajuta să te simți mai bine, reduce depresia și îți crește stima de sine. Activitățile fizice declanșează endorfine la nivelul creierului care te fac se te simți mai fericită și mai relaxată. De asemenea, dacă faci sport în mod regulat, cel mai probabil că vei arată mai tonifiată și te vei simți mai bine cu tine însăți.

Sporește calitatea somnului. Dacă ai probleme cu somnul, sportul poate să te ajute să adormi mai repede și să dormi mai profund.

Reduce stresul. Orice tip de sport ajută la reducerea stresului. Pe lângă faptul că se produc endorfine în creier, sportul poate să fie un fel de meditație. Prin faptul că te concentrezi pe o singură activitate – fie că alergi, sau dansezi, sau faci diverse exerciții – o să vezi că te vei simți mai calmă și mai relaxată și o să uiți de probleme.

0 0 votes
Article Rating