Legătura MINTE – CORP sau cum să te vindeci cu ajutorul minții ( II )

ANTRENAMENTUL AUTOGEN SCHULTZ
Legătura MINTE – CORP sau cum să te vindeci cu ajutorul minții ( II )

”În fiecare dintre noi există o scânteie. Dacă dorești, o poți numi scânteie divină. Cert este că ea există și că ne poate lumina calea către vindecare. Nu există boli incurabile. Există doar oameni incurabili.”

Bernie Siegel, doctor în medicină

 

Așa cum reacția la stres există ca mecanism de supraviețuire menit să ne ajute să ramânem în viață în diferite situații de urgență, corpul conține inclusiv un mecanism de reacție inversă, de relaxare. Atunci când acest mecanism este activat, hormonii stresului sunt înlocuiți cu hormonii relaxării. Astfel, sistemul nervos parasimpatic preia controlul, iar corpul se întoarce la starea de homeostază. El nu se poate vindeca decât în această stare de vindecare profundă. De aceea, orice factor care reduce stresul și activează reacția de relaxare nu numai că alină simptomele generate de reacția la stres, dar eliberează corpul și îi permite să facă ce știe el mai bine, adică să se vindece.

Cea mai cunoscută metodă de relaxare o constituie antrenamentul autogen, metodă elaborată de către medicul psihiatru Schultz, efectele acestui tip de antrenament putând fi observate de persoana care îl practică încă din primele zile.

Trainingul autogen induce starea de relaxare la nivel fizic, psihic și mental,astfel:

  • diminueaza și poate elimina în mare măsura stresul și efectele lui asupra organismului;
  • reduce anxietatea;
  • reduce durerea;
  • determină creșterea rezistenței la factori stresanți;
  • diminuează  tulburările de somn;
  • întărește sistemul imunitar;

Schultz recomandă ca relaxarea să se realizeze într-o cameră cât se poate de izolată fonic, cu luminozitate slabă și confort termic,  putând fi realizată  întins pe pat sau pe covor, în fotoliu sau pe așezat pe un scaun, într-o poziție cat mai destinsă.

Antrenamentul autogen cuprinde următoarele exerciții:

 

  1. trăirea senzației de greutate în mâini și picioare;
  2. trăirea senzației de căldură în mâini și picioare;
  3. controlul bătăilor inimii;
  4. controlul respirației;
  5. experimentarea senzației de răcoare în zona frunții.

 

Tehnica:

  1. 1. Într-o încăpere liniștită, nu foarte luminată, cu îmbrăcăminte comodă (televizor, telefon, sonerie inchise);
  2. Culcat pe spate sau așezat într-un fotoliu sau pe un scaun;
  3. Inducerea calmului (repeți în gând: ”Sunt calm, sunt liniștit” (de câteva ori până când simți că începi sa te relaxezi);
  4. Inducerea senzației de greutate în membre – se începe cu brațul drept, apoi cu cel stâng și extremitățile inferioare ( repeți în gând urmărind fiecare mușchi : ”Brațul meu drept/stâng este greu”)
  5. Inducerea senzației de căldură – ”Brațul meu drept se încălzește”. Senzația de căldură  poate fi extinsă la nivelul întregului organism – ”întregul meu corp este învăluit într-o căldură plăcută”;
  6. 6. Exerciții pentru liniștirea bătăilor inimii – ”Inima mea bate calm. Pulsul meu este liniștit” se repetă în gând de câteva ori;
  7. Calmarea respirației – ”Respir calm. Respir liniștit” – se repetă în gând de câteva ori;
  8. Experimentarea senzației de răcoare în zona frunții – ”Fruntea mea devine rece și tot mai destinsă”;
  9. Inducerea unor teme personale de relaxare – ”Simt pace, Mintea mea se odihnește, Durerile dispar, Simt cum mă învăluie o pace profudă, Mă abandonez cu încredere în mâinile divinității”;
  10. Exerciţiul de anulare a stării autogene – ”Respir adânc, liniştit. Mă simt refăcut ca după un somn lung, odihnitor. Deschid uşor ochii, mă trezesc. Mişc braţele şi picioarele”.

Pentru a putea beneficia de toate efectele terapeutice este necesară efectuarea trainingului autogen de 3 ori pe zi (minim de două ori, dimineaţa şi seara), câte 15 minute  timp de 2-3 luni.

Schultz consideră că aceste exerciții se însușesc într-un interval de șase până la zece săptămâni, persoana reușind să obțină, în urma practicării lor, un calm interior și o stare profundă de reconectare la corpul fizic

Dacă ți se pare prea greu să îți menții mintea liniștită și concentrată asupra exercițiului încearcă o meditație ghidată a antrenemantului autogen, pe care o poți găsi ușor la o simplă căutare pe internet.

Un lucru foarte important este să nu te judeci singur atunci când începi să experimentezi exerciții de relaxare. Criticarea de sine pentru că nu reușești să îți calmezi mintea nu va face decât să te streseze și mai tare, împiedicându-ți corpul să se relaxeze și să se vindece singur.  Păstrează-ți compasiunea față de sine și felicită-te pentru fiecare progres făcut. Amintește-ți în permanență că mecanismele naturale de autovindecare ale corpului nu pot  funcționa decât în această stare de relaxare, reparând tot ce nu merge bine în organism.

 

Drd. Mihaela Gheran Palade

Psiholog Clinician Specialist

2017-03-24T15:44:29+00:00